تصویر لودر

کوچینگ توسعه فردی

کوچینگ توسعه فردی به نوعی خودسازی منسجم ، همسو و معناداری شامل برنامه ریزی هدفمند مجموعه ای از اهداف دارای سلسله مراحل اجرایی و کاربردی بصورت کوچکتر میباشد که فرد میتواند آگاهانه آنها را انتخاب و اتخاذ کند و نیز استراتژیهای مطلوب بلندمدت برای افزایش احتمال شکل گیری موفقیت و کیفیت بروز احساسات مطلوب در زمان حال است.

در طول این فرآیند مشاور میتواند به فرد کمک کند تا مسائل را حل کند، با انگیزه باقی بماند و منابع مفید درونی خود را پیدا کند . کوچر معمولاً از گفتن دقیق و نتیجه گیری نهایی به فرد خودداری و فرآیند تصمیم‌گیری را هدایت می‌کند تا در آینده خود فرد برای توسعه استراتژی‌هایش برای پرورش و ساخت مسیر زندگی خویش مجهزتر گردد .

توسعه و گسترش دنیای ذهنی فرد ، راهی برای ارزیابی اهداف و تلاش آگاهانه برای بهبود ، بهداشت و سلامت خود است . این یک فرایند مادام العمر است که کاملاً شخصی و منحصر بفرد است اما در اکثر موارد خود انسان به تنهایی قادر به دستیابی مطلوب آن بصورت انفرادی نمیباشد و اگر هم به ندرت این اتفاق بیفتد مستلزم هزینه های گزافی مانند وقت ، انرژی و همچنین فرصتهای ناب زندگی در طول عمر انسان میگردد . انسان ممکن است توانایی ها، مهارت ها، کیفیت ها، ارزش ها و اهداف زندگی خود را در نظر بگیرد و سعی کند براساس آنها عمل کند تا به پتانسیل کامل خود برسد و یا ممکن است از خود بپرسد : « من چه کسی هستم ؟ میخواهم در زندگی به چه چیزی برسم؟ »

کوچینگ توسعه فردی از اصول و استراتژیهای انگیزشی و عملیاتی برای بهبود عملکرد و تبدیل شدن به بهترین فرد استفاده میکند . در این نوع کوچینگ مشاور از بینشهای روانشناختی و رفتاری برای ارائه راه حلهایی در مسیر زندگی افرادیکه در تلاش برای موفقیت در یک زمینه منحصربفرد هستند بصورت خلاقانه استفاده می کند . او فرد را در موقعیتی قرار می‌دهد که آنها شخصاً به شناخت ، درک و آگاهی نسبت به استعداد و پتانسیلهای خارق العاده خویش در ابعاد مختلف مسیر زندگی خود میرسد .

هدف از کوچینگ چیست؟

هدف اصلی کوچینگ، به حداکثر رساندن عملکرد از طریق کمک به فرد برای رسیدن به اوج پتانسیل خود است . هدف اصلی کوچینگ شامل توسعه رهبری، ایجاد نظم و انضباط شخصی، ایجاد سیستم خودباوری، ایجاد انگیزه و بهبود خودآگاهی است .

چرا کوچینگ توسعه فردی اهمیت دارد؟

آموزش به کارکنان برای بهبود عملکرد، مهارت های فردی را افزایش می دهد و به آنها کمک می کند تا نقش خود را در سازمان بهتر درک کنند . وقتی کارمندان بدانند چه کاری باید انجام دهند و چرا آن را انجام می دهند، عملکرد بهتر و در سطح بالاتری خواهند داشت . کوچینگ فردی شما را برای دستیابی به اهداف مرتبط با توسعه حرفه ای و بهبود عملکرد و در عین حال تمرکز بر کل فرد پشتیبانی می کند . با کوچینگ برای توسعه، هدف توسعه شخصی است و مربی خود فرآیند را هدایت می کند. کوچینگ اجرایی می تواند عملکرد را افزایش دهد. زمانی که هدف تغییر سازمانی است، مربی و مربی به صورت پشت سر هم کار می کنند تا در یک مسیر واحد حرکت کنند .

دیدگاه اکثر انسانها برای دستیابی به اهداف خود بیانگر این است که افراد شرایط و موقعیتهای بیرونی را مورد توجه قرار میدهند اما در این مسیر مشاور ، پتانسیلهای خود شخص را مدنظر قرار میدهد و در طول زمان کیفیت این مراحل را مورد تحلیل قرار داده و به آنها نظارت می‌کند .

در کوچینگ توسعه فردی مشاور می‌تواند با تکنیکهای ویژه ان ال پی ، به افراد در کشف رسالت شخصی و برنامه ریزی هدفمند کمک کند . آنها همچنین ممکن است با آموزش دانش غنی ذات شناسی انیاگرام سبب شناخت به خویش و دیگران و همچنین با کشف نقاط قوت و ضعف منجر به پیشرفت مهارتها و ارتقای قابلیتهای فرد گردند . برخی از افراد ممکن است احساس نارضایتی نسبت به شغل خود داشته باشند در این مرحله مشاور با آموزشهای لازم و مشاوره های مناسب می‌تواند به او کمک می‌کند تا فعالیت‌های همراستا و فرصت‌های حرفه‌ای دیگری را که برایشان معنادارتر و الهام‌بخش‌تر می‌شوند، پیدا کند تا در نتیجه در مسیر زندگی هدفمندانه گام بردارد .

در کوچینگ توسعه فردی مشاور می‌تواند تلاش‌های فرد را برای رهبری یک سبک زندگی مطلوب در جهت بهبود ، بهداشت و سلامت روان و جسم هدایت نماید . همچنین او می‌تواند در مورد نحوه اندیشیدن و تعامل بیشتر با خویش ، اعضای خانواده و … خدمات ارائه دهند .

برای مثال یک مشتری ممکن است بخواهد نحوه برقراری ارتباط خود را به عنوان رهبر حرفه ای سازمان یا اعضای خانواده بهبود بخشد . در این مرحله مشاوران می‌توانند مهارت‌های شنیداری، نحوه به اشتراک گذاشتن افکار و زبان بدن ناخودآگاه طرف مقابل (مشتری) را آموزش دهند و نیز با ورود به برنامه ریزی های مجدد عمیق ذهنی توسط هیپنوتیزم اریکسونی موجب افزایش مهارتهای بین فردی فرد گردند تا افراد مخاطب در جامعه ، احساس خوشبختی و رضایت بیشتری داشته باشند .

در کوچینگ توسعه فردی برخی از مشاوران به کمک خانواده ها و والدین در تربیت فرزندان خود می روند . آنها ممکن است فلسفه های فرزندپروری، استراتژی های انضباط و نحوه تقسیم مسئولیتهای والد-فرزندی را بررسی کنند.

این نوع توسعه فردی می‌تواند فرد را تشویق کند تا توانایی های خلاقانه خود را توسعه دهد یا ممکن است خلاقانه کمک کند تا رویکردهای تازه ای برای کار خود پیدا کند و او را تشویق کند تا به مسائل خود از دیدگاه های مختلف فکر کند و اهداف خود را روشنتر سازند .

در کوچینگ توسعه فردی تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله توسعه می­یابد . اغلب، فرد برای یافتن دیدگاه جدیدی در مورد زندگی کاری، روابط شخصی یا احساسات خویش در ابعاد مختلف از جمله اهداف و مسیر زندگی فردی و ارتباطات بین فردی و دورنی خویش به کمک نیاز دارند (از منظر فلسفی) و در کوچینگ توسعه فردی بر افزایش خودآگاهی، نگاه کردن به اهداف زندگی، چالشهای شخصی و اهداف طولانی مدت تمرکز دارد . هدف این سبک کوچینگ ، ارزیابی این تغییرات سبک زندگی (پندار ، گفتار . کردار) مانند واگویه ها ، ارزشها و باورهای فرد است ، در حالیکه نقاط قوت و ضعف را برای بهبود بخش های مدنظر زندگی فرد ارزیابی میکند .

کوچینگ یک مداخله بهزیستی بسیار شخصی و فردی است . جهانی در حال تغییر نیازمند رهبرانی است که دارای ظرفیت برای اشکال رهبری مشارکتی و مسئولیت پذیر اجتماعی باشند. توسعه این ظرفیت با رشد هویت رهبری فرد مرتبط است . مزایای کوچینگ توسعه فردی هدف، وضوح و اشتیاق در زندگی روزمره است و میتوان گفت محصولات و خدمات زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند زندگی شما را تغییر می‌دهند – کوچینگ ممکن است تنها چیزی باشد که در واقع این وعده را برآورده می‌کند .

نشان داده شده است که کوچینگ تأثیر مثبت و قدرتمندی بر اعتماد به نفس، سلامتی و عملکرد کاری دارد . هنگامیکه یک مدیر مربیگری حرفه ای دریافت می کند، اعضای تیم آنها نیز از راهنمایی، توسعه رهبری و فرهنگ مربیگری که مدیر به سازمان بازگردانده است، بهره مند می شوند . یک مربی به فرد کمک می‌کند تا از طریق مدل، خودآگاهی را در مورد نقش‌ها و ابعاد مختلف زندگی خود ایجاد کند . این یک مداخله قدرتمند است زیرا فرآیند کوچینگ با شرایط فردی تطبیق می‌یابد، با افراد در جایی که هستند، با چیزهایی که نیاز دارند و زمانی که به آن نیاز دارند ملاقات می‌کند . 

در حالیکه جلسات کوچینگ توسط یک متخصص آموزش دیده تسهیل می شود، آنها کنترل را کاملاً در دستان عضو قرار می دهند . کوچینگ خوب و خبره برای توانمندسازی افراد برای یافتن پاسخ های خود در درون خود طراحی شده است . در مشارکت مربیگری، این مربی است که اهداف را تعیین می کند، کتاب بازی را تعریف می کند و تعیین می کند که موفقیت چگونه به نظر می رسد . کوچ تخصص متعهد را ارائه می دهد، بینش، دیدگاه و ذهنیت رشد را به رابطه کوچر می آورد . داده‌ها همچنین به کوچر کمک می‌کند تا مداخلات و تمرین‌هایی را که برای افراد مختلف که با چالش‌های خاص مواجه هستند و البته مؤثرند، بررسی کنند . 

کوچینگ اجرایی خبره می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شخصی و حرفه ای افراد داشته باشد . این مزایا می‌تواند فوری باشد اما در طول سال‌ها، از نقشی به نقش دیگر، در طول یک حرفه و یک عمر، به سود خود ادامه می‌دهد . با این اطلاعات، رشد قابل پیش‌بینی است . از الگوهایی پیروی می‌کند که کدام نواحی اولین و سریع‌ترین رشد را دارند و به زمان بیشتری نیاز دارند . درک الگوی منحصربه‌فرد انسانی کوچینگ، رشد و توسعه به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا بدانند چه مدت باید متعهد شوند، پیشرفت چگونه به نظر می‌رسد و چه زمانی انتظار نتایج را داشته باشند .

یکی از راه‌هایی که کوچینگ به افراد کمک می‌کند این است که به آنها کمک می‌کند خود را واضح‌تر ببینند . یک کوچر فضا و ساختاری را برای انعکاس فراهم می کند که برای یادگیری و رشد لازم است . آنها به شما کمک می کنند تا بفهمید ارزش های شما چیست و اقدامات شما در کجا از ارزش ها یا اهداف بیان شده شما متفاوت است . یک کوچر خوب میتواند به شما کمک کند تا با آنچه در زندگی و کار خود دوست دارید ارتباط برقرار کنید .

برخلاف درک کلاسیک که فشار برای حداکثر عملکرد ضروری است، اکنون میدانیم که فشار بالا در واقع باعث می شود افراد کارآمدتر شوند . از سوی دیگر،  تناسب ذهنی با افزایش بهره وری، همکاری، نوآوری و رضایت شغلی همراه است . ایجاد این مهارت‌های اصلی، پایه و اساس شایستگی‌های عمیق‌تر و ظریف‌تر را ایجاد می‌کند .

1. خودآگاهی

اولین زمینه مهم توسعه برای اکثر شرکت کنندگان، درون نگری است . این یک مهارت اساسی برای پیشرفت شخصی و حرفه ای است . پس از ایجاد این امر، اعضا می توانند برای ایجاد بینش عمیق تر در مورد آنچه که می خواهند و زمینه های رشد آینده کار کنند .

2. انعطاف پذیری

با بازخورد و بهبود خودآگاهی، افراد تحمل استرس را بهبود می‌بخشند .  وقتی رهبران انعطاف پذیرتر می شوند، بهتر می توانند با شرایط در حال تغییر یا نامطلوب به طور موفقیت آمیزی سازگار شوند . به نوبه خود، این احتمال فرسودگی شغلی را کاهش می دهد و رضایت کلی از زندگی (شغلی) را بهبود می بخشد .

3. همکاری

کار در تیمی که در آن همه متعهد به توسعه شخصی هستند چیز خاصی وجود دارد . افراد بهتر می توانند انگیزه ها و تعهدات اساسی همه افراد گروه را درک کنند . آنها از کاهش تعارض و افزایش اعتماد به نفس در تصمیم گیری سود می برند . افراد در مدیریت زمان بهتر هستند و به طور موثرتری به تیم کمک می کنند .

4. خودکارآمدی

مؤلفه‌های اصلی خودکارآمدی یادگیری از طریق تجربیات دیگران و تأیید شدن توسط افرادی است که به آنها اعتماد دارید . این عوامل بلوک های کلیدی در رابطه مربیگری هستند . ایجاد استراتژی برای رسیدن به اهداف و جشن گرفتن این موفقیت ها با یک مربی، راه اصلی برای ایجاد اعتماد به نفس در خود است .

5. ارتباطات

همه انواع کوچینگ تأثیر مفیدی بر مهارت های ارتباطی دارند . توسعه مهارت‌های ارتباطی مؤثر می‌تواند به افراد در تمام جنبه‌های زندگیشان کمک کند (چه در محیط کار و چه خارج از آن) . این تأثیر مثبت خود را بر استرس دارد که مطمئناً با ارتباطات ضعیف تشدید می شود .

6. تعادل کار و زندگی

با کوچینگ، افراد برای تعیین اولویت‌های خود وقت می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا آنها را بخشی بزرگ‌تر از زندگی‌شان کنند . این به آنها قدرت می دهد تا تعادل کار و زندگی بهتری را حفظ کنند . این افراد تمایل بیشتری به کسب رضایت شغلی و زندگی دارند . این را می توان به بهبود مراقبت از خود و همسویی بیشتر با اهداف آنها نسبت داد .

7. افزایش سلامت روان

در سه ماه اول با یک کوچ، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در کسالت می باشیم . در میان ابعاد دیگر سلامت روان، رضایت از زندگی، هدف و ارتباط اجتماعی بهبود می یابد . اینها، همراه با تنظیم عاطفی، به طور قابل اعتمادی سلامت روان را برای شرکت کنندگان کوچینگ بهبود می بخشد .

کوچینگ ابزاری حیاتی برای هدایت رشد شایستگی بالینی انسان است . از آنجا که پیشرفت به سمت شایستگی در مورد توسعه مهارت های بالینی یادگیرنده برای ارتقای شکل گیری هویت حرفه ای یادگیرنده ضروری است . یک برنامه کوچینگ برای شکل گیری روابط کوچ بر اساس اعتماد فراهم می کند . روابط اعتماد می تواند خطر و آسیب پذیری ذاتی یک سیستم آموزش سلسله مراتبی را تعدیل کند و به مکالمات اجازه دهد تا بر ارتقای یادگیری خودتنظیمی و تقویت مهارت های یادگیری مادام العمر تمرکز کند .

اعتماد، که به عنوان «باور به اینکه شخصی قابل اعتماد، خوب، صادق و مؤثر است» شامل چهار مرحله است: ایجاد رابطه، بررسی واکنش‌ها به بازخورد، بررسی درک محتوای بازخورد، و مربیگری برای تغییر عملکرد تعریف می‌شود . در مواجهه با این چالش ها، فراگیران می توانند با استفاده از مهارت های یادگیری خودتنظیمی، سازگاری و نوآوری را برای برآوردن نیازهای یادگیری شناسایی شده تسریع کنند . یادگیری خودتنظیمی فرآیندی است که از طریق آن یادگیرندگان اهداف آگاهانه تعیین می کنند، در فرآیند یادگیری شرکت می کنند .

هنگامیکه کوچینگ یک اتحاد مبتنی بر اعتماد ایجاد مینماید، مکالمات می‌تواند به عنوان ابزاری برای تشویق یادگیری خودتنظیمی و ایجاد مهارت‌هایی برای یادگیری مادام‌العمر عمل کند که هر دو عبارتند از برای ارتقای توسعه مهارت های بالینی ضروری است . شکل‌گیری هویت حرفه‌ای یک فرآیند رشدی است که در آن ویژگی‌های حرفه ای توسط دانشجویان درونی می‌شوند . کوچرها می توانند فرد را تشویق کنند زیرا آنها هنجارها و ارزش ها را درونی می کنند و در عین حال آنها را برای انعکاس تجربیات خود در حرفه مدنظر به چالش می کشند .

انتقال به نقش رهبر جدید نیازمند کار هویتی است . رهبران جدید احتمالاً اضطراب، تهدید و تعارض مرتبط با جنبه های ارزشمند هویت خود را تجربه خواهند کرد.  این چالش های هویتی به ویژه در تجارب رهبران جدید از گروه های اقلیت و غیر مسلط برجسته است

هویت مربیگری چیست؟

کوچ هویت یک رویکرد منحصر به فرد و جامع برای کوچینگ است که ترکیبی از روانشناسی مثبت گرا، روانشناسی جسمانی، برنامه ریزی عصبی زبانی و روش ها و ابزارهای مربیگری سنتی است .

چرا کوچینگ توسعه فردی مهم است؟

این فرآیند می تواند به رشد افراد در طیف وسیعی از نیازها کمک کند و حتی می تواند در سطح شخصی برای آنها مفید باشد . کوچینگ برای افزایش اعتماد به نفس، بهبود عملکرد کاری و ایجاد مهارت های ارتباطی موثر شناخته شده است . مزایا می تواند برای پیشرفت حتی گسترده تر و خاص تر برای یک فرد باشد .

1.     افراد را توانمند می کند. کوچینگ افراد را تایید، حمایت و توانمند می کند .

2.     افزایش مشارکت و همکاری

3.     بهبود عملکرد فردی

4.     سطح یادگیری عمیق تر

5.     افزایش مسئولیت و تعهد بالای افراد

6.     کمک به شناسایی و توسعه افراد با پتانسیل بالا

7.     کمک به شناسایی نقاط قوت و فرصت های توسعه و استعدادها

8.     ایجاد انگیزه و توانمندسازی افراد برای برتری

9.     بهبود خلاقیت و چابکی

یک کوچر می تواند به شما کمک کند از احساس خطر به احساس چالش برسانید . کوچینگ برای بهبود عملکرد می تواند به شما کمک کند تا در مورد حفظ عملکردهایتان تصمیم بگیرید . انجمن طلوع ذهن مفتخر است با حضور اساتید مجرب در زمینه کوچینگ توسعه فردی با ارائه آموزشهای ویژه و همچنین خدمات مشاوره ای بصورت تخصصی در جهت بهبود، بهداشت و سلامت روان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .

اسکرول به بالا
Scroll to Top