تصویر لودر

باتلاق عاطفی و هدفسازی در کوچینگ خانواده و ان ال پی

انسان در زمینه شناخت اولیه روابط باید با هوشیاری کامل حواسش به گیر افتادن در دام و تله­ای به نام باتلاق عاطفی باشد ! در کوچینگ خانواده به استراتژی ازدواج ، قبل و بعد از آن و حتی در ادامه مسیر زندگی مشترک بصورت تخصصی و گسترده پرداخته می­شود . به خوبی میدانیم انسان ذاتاً و بطور غریزی موجودی اجتماعی است و در طول زندگی خود به انواع مختلف در جامعه روابطی با انسانهای دیگر براساس نیازهایش برقرار می­کند .

نحوه شکل گیری برنامه ریزی ذهنی در ان ال پی :

ابتدا و در بدو تولد با مادر خویش ، برای ادامه حیات و امنیت اش ارتباطی جدایی ناپذیری دارد . سپس اعضای دیگر خانواده مثل پدر برای سلامت روان و حمایت همه جانبه از طرف ایشان و در سنین بالاتر نیاز به گروه همسالان از جمله ورزشی ، تحصیلی و دوستانه و … برای ما اهمیت پیدا می­کند .

ضرورت نیاز رابطه در کوچینگ خانواده :

انسان پس از طی کردن این مراحل بطور طبیعی احساس خلا را در خود شناسایی می­کند . در این زمان است که تمایل شدیدی به نوع دیگری از جنس ارتباطات پیدا میکند . این رابطه میتواند با هر عنوان و اسمی و تحت هر تعریفی تعیین و مشخص گردد . این خلا برای هر فرد در یک سنی و در سنین بلوغ نیز صورت بگیرد . از نظر عاطفی ، جنسی ، حمایتی ، دوست داشتن و دوست داشته شدن و حتی تولید مثل و …

مهارت همسرداری در کوچینگ ازدواج :

دوستان عزیزم ! بنظرم چند رویداد در طول مسیر زندگی آدمی نقش بسیار حیاتی دارند . تولد ، ازدواج و به تبع آن پدر و مادر شدن که البته برای همه افراد ممکن است اتفاق نیفتد و صد البته مرگ . آدمی دخل و تصرفی در این دنیا بر تولد و مخصوصا مرگ طبیعی خویش ندارد ولی نکته مهم اینجاست که در انتخاب سرنوشت ساز زندگی اش ، ازدواج و حتی برقراری روابط بصورت پارتنری و دوستانه وظیفه و مسئولیت حیاتی و ارزشمندی دارد که اگر با هوشمندی و آگاهانه دست به اقدام بزند به رضایت خاطر و زندگی متعادلی می­رسد .

استراتژی آشنایی قبل از ازدواج در کوچینگ خانواده :

با توجه به این موارد که گفته شد افرادی هستند که مدعی­اند اهل دوستی نیستند ، اما با آشنایی قبل از ازدواج ( به هدف ازدواج ) مشکلی ندارند . در حقیقت در دوران آشنایی دقیقا همان رفتارها و کارهایی انجام می­شود که در دوران دوستی انجام می­شود و تنها عنوان آن تغییر یافته … مدتی از رابطه می­گذرد و موقعیتهایی که در این دوران برایشان پیش می­آید را به راحتی رد می­کنند چرا که در ناخودآگاه خود امید دارند رابطه ای که در آن هستند قرار است به ازدواج منجر شود .

بررسی فرسودگی در رابطه در کوچینگ خانواده :

اما بعد از چند ماه یا حتی یکی دو سال رابطه زمانی به خودشان می­آیند و متوجه می­شوند هنوز همانجایی هستند که روز اول بوده­اند و هر چه انرژی برای رابطه گذاشتند نه تنها این رابطه قدمی جلوتر نرفته و انگار قرار نیست در این رابطه اتفاقی روی دهد و کم کم احساس بلاتکلیفی می­کنند ، هم از طرفی درگیر رابطه عاطفی ای شده­اند که بواسطه آن موقعیتهای زیادی را از دست داده­اند و بعلت وابستگی نمی­توانند از این رابطه دل بکنند ، از طرفی هم اتفاق خاصی هم نمی­افتد و طرف مقابل اقدامی موثر انجام نمی­دهد .

بررسی آسیبهای باتلاق عاطفی در مبحث هویت و ارزشهای ان ال پی :

به این نوع رابطه ، باتلاق عاطفی می­گویند . شما دراین رابطه احساس تنهایی می­کنید ، احساس بلاتکلیفی می­کنید نه راه پس دارید و نه راه پیش ! به شدت وابسته شده اید … موقعیتهایتان را از دست داده­اید … بحثهایتان زیاد شده و مدام دعوا می­کنید و احساس می­کنید انقدر که شما انرژی گذاشتید ، انرژی دریافت نکردید .

بنابراین بعد از مدت مناسبی از آشنایی اگر طرف مقابل اقدامی نکرد بهتر است به راحتی او را از لحاظ عاطفی کنار بگذارید و به سراغ زندگی اصلی تان بروید در غیر این صورت این شمایید که آسیب می­بینید رابطه تان را واضح و شفاف کنید چه در آشنایی یا دوستی چه در تمامی مراحل بعدی زندگی و ازدواجتان !! البته اگر دنبال با هم بودن و رسیدن به ازدواج هستید در این مرحله نقش حیاتی و حرفه­ ای یک کوچر خانواده بسیار سازنده و نجات بخش است . کوچر ان ال پیست توانایی ها ، ارزشها و باورهای مخرب و حتی موانع سر راه ازدواج را شناسایی کرده و طرفین را به نزدیک تر شدن اصولی مشترکاتشان در این امر مقدس هدایت می­کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top