تصویر لودر

مراقبت از عزت نفس در ان ال پی

مراقبت از عزت نفس و مرزهای روان خود و دیگران در کسب انرزی متعادل و سالم و صد البته پیشگیری و جلوگیری از هدر رفتن آن برای قدم برداشتن در مسیر موفقیت و فتح قله های اهداف انسان بسیار تاثیرگذار است . حضور یک دیگری علاوه بر اتفاقات خوب و دوست داشتنی ، ممکن است چالش هایی را هم برای جسم و روان ما ایجاد کند ، خصوصا در ایام نوروز که میهمانی ها و حتی مسافرت می­ تواند احتمال وقوع این مسائل را دوچندان کند .

برای مواجه با چالش های ارتباطی و مراقبت از عزت نفس :

قدم اول آگاه شدن به اینکه چه چیزهایی تجاوز به مرز روان است در اینصورت به شنیدن و یا گفتن هر حرفی تن نمیدهید و آنجا که لازم است از خود دفاع مقتدرانه ای می­کنید چون عواقب بار منفی این موضوع را به خوبی می­دانید .

قدم دوم آگاهی به خشم های تولید شده و منشأ اصلی آنهاست که با شناسایی آنها میتوانید به مشاوره حرفه ای پناه ببرید تا با درمان بالینی حرفه ای ، شما را از این حال بد با انرژی منفی زیاد و کمش نجات دهد چراکه معمولا عدم آگاهی به منشأ آن باعث می شود که خشم ها را « جابه جا » کنیم ، زیرا خشم به خودی خود از بین نمی رود و معمولا هر فردی بنا بر ویژگی های شخصیتی خود با خشم هایش به شیوه های متفاوتی برخورد می نماید .

یکی از روش ها مکانیزم «جابه جایی» است . یعنی خشم تولید شده از منشأ اصلی را در جای دیگری تخلیه کنیم . وقتی در پروسه درمانی تخصصی و حرفه ای قرار می­گیریم این تخلیه همراه با درمان صورت می­گیرد طوریکه آن خشمهای حل شده ، بار منفی خودشان را از دست می­دهند و وقتی باز حرف از آن موارد به میان می­آید باعث برانگیختگی و هیجانات منفی شما نمی­گردد و شما با آرامش و امنیت به ادامه زندگی خود می­پردازید .

مثلا به دلیل تحقیر شدن توسط کارفرمای خود عصبانی و خشمگین هستید و آنرا روی همسر ، فرزند یا حتی خودتان تخلیه می کنید و یا هر بار در ذهن خودتان با آن مواجه می­شوید مثل همان لحظه که آن اتفاق تلخ اتفاق افتاد ، بهم میریزید و متاسفانه  انرژی روانی و جسمی زیادی سوخت می­کنید !!

متاسفانه معمولا افراد خشم هایشان را روی بی گناه ترین افراد که عزیزانشان هستند تخلیه می کنند زیرا مطمئن هستند  که از طرف آنها طرد نمی شوند ، خصوصا فرزندان بی دفاعشان . برخی افراد هم خشم ها را در خود فرو می بزند و به تخریب خود می پردازند . برای مثال :

* تحقیر و سرزنش بیشتر خود

* تخریب جسم مثل پرخوری یا رفتارهای خودآزارگرانه و یا تبدیل خشم به بیماریهای جسمانی مثل اضطراب ، بیماریهای تنی،  بیماریهای قلبی و عروقی و یا حتی در مواردی سرطان و اکثر بیماری های روان تنی مثل میگرن ، اگزما و …

* احساس گناه و عذاب وجدان و نالایق دانستن خود در جهت کسب ثروت ، موفقیت و حتی ناامیدانه کسب آرامش و امنیت !!!

پس مراقب مرزهای روان خود و دیگران باشیم و همینطور خشم های تولید شده به واسطه آن که تاثیر بسزایی روی عزت نفس ما دارد .


ذهن شما ، دنیای درون شماست . دنیای درونتان ، زندگی شما را می سازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top