تصویر لودر

تکنیک متافور در ان ال پی

یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در دانش نوین NLP مبحث متافور درمانی میباشد . این شیوه براساس ” سیستمهای مادون بیانی / زبانی ” ساخته میشود و برای کسب مهارت در این تکنیک، در ابتدا باید سیستم و ساختار ضمیر ناخودآگاه و قوانین بیانی اش را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم داستان و متافور سالمی را بنویسیم و همراه با بیان ساده آن ، پیامهایی بسیار عمیق به ضمیرناخودآگاه خود و دیگران منتقل کنیم . تا از همین طریق بتوانیم مجهز به استراتژیهای موفق در شیوه مدیریتی مان بهمراه بینشی قوی در امور مختلف زندگیمان از جمله ساختار درمانی جهت مشاوره بشویم.

از متفکرین بزرگ و قهار متافور درمانی میتوان از نابغه قرن در تکنیک های کلامی آقای میلتون اریکسون نام ببریم که جمله معروف و مخصوص به خود را داشتند : ” من هیچوقت به ضمیرناخودآگاه اعتماد ندارم و مخاطب من همواره ضمیرناخودآگاه میباشد “
اعجاب تکنیکهای شناختی و عملی ان ال پی در قالب تکنیکهای زبانی نمایان میشوند و میتوان از این اعجابها در زندگی روزمره خود نیز بهره ببریم . یک ان ال پیست / ان ال پر ؛ وقتی جان کلام ان ال پی را درک کرده باشد میتواند آنرا در همه ابعاد روانی و زندگی خود بکار ببرد . در اینجا یاد این جمله تامل برانگیز آقای ریچارد بندلر یکی از بنیانگزاران دانش ان ال پی افتادم : ان ال پی برای همه است ولی همه برای ان ال پی نیستند !
این شیوه از زمانهای بسیار قدیم مرسوم بوده و بسیاری از بزرگان در جوامع بشری تلاش میکردند از طریق بیان افسانه ها و داستانها ، درسهایی شیرین از زندگی را به دیگران منتقل نمایند و از طرف دیگر ضمیرناخودآگاه ، خود ، این ویژگی را دارد تا با دریافت اطلاعات از سیستم واکو ( حواس پنجگانه ) هر پدیده و اطلاعاتی را به نوعی به خود مرتبط سازد و ناهوشیارانه ادامه داستان زندگی خود را ، در درون این اطلاعات پیدا میکند و بصورت اتوماتیک به وسیله گفتن و شنیدن این متافورها برنامه ریزی میشود و گره هایی عصبی بین این موارد در ذهن انسان حک میکند که از آنها در ان ال پی به عنوان کدینگ ذهنی یاد میشود .
در واقع ما از طریق متافور در حال برقراری ارتباط هستیم و در این ارتباطات کلمات نقش بسیار مهمی ندارند و آنچه مهم است پیامهایی است که از طریق کدینگ این ارتباط دریافت میکنیم و متقابلا آنها را ارسال میکنیم . هدف ما در بیان متافور این است که در لابلای داستان ، یک راه حل بگنجانیم و این امر نیازمند ظرافت و دقت منحصربفرد خاصی برای هر متخصص ان ال پیست یا مشاور توانمند است که برای هر مراجع کننده خود به زیبایی بکار میبرند !


مولوی : مغز نغزی دارد آخر آدمی / یک دمی آن را طلب گر ز آدمی
همانطور که میدانید در عملکرد رفتاری هم ضمیر خودآگاه و هم ضمیر ناخودآگاه نقش دارند و باید به این مسئله توجه داشت که برای ضمیر ناخودآگاه تقریبا تشخیص بین یک تجربه واقعی و خیالی غیرممکن است زیرا که ناخودآگاه اطلاعات را از طریق سیستم واکو دریافت مینماید و اگر ما بتوانیم دقیقا اطلاعات یک تجربه را از طریق سیستم واکو برای ضمیرناخودآگاه تداعی کنیم ، ناخودآگاه آنرا همانند یک تجربه واقعی قلمداد کرده و بصورت واقعی با آن پدیده برخورد مینماید و در اصل میتوان گفت متافور یا همان قصه درمانی / داستان درمانی / روایت درمانی / تمثیل / افسانه / شعر / ضرب المثل میباشد .
من برای تمامی صفحات اولیه طلوع ذهن یک متافور اختصاصی نوشتم ؛ به دلیل برنامه ریزی عمیق ، این تکنیک از اهمیت بالایی برای شخص من برخوردار است . در تعدادی دانشگاه های خارج از کشور ، این مبحث بصورت رشته ای ” متافور ” بصورت رشته ای جداگانه تدریس میشود . قدرت این تکنیک را زمانی فهمیدم که پی بردم ؛ ریشه در فرهنگ ملل مختلف و همچنین سرزمین کهنمان ، ایران زمین جاودان دارد و این مربوط به بخش زبانی ان ال پی میباشد.

در هر فرهنگ و جامعه ای ، متافورهای ارزشمندی وجود دارد که میتوانند برای رشد و بالندگی ملتشان موثر واقع شوند ، البته اصلا منظورم این نیست که استفاده از این متافورها محدود به همان جامعه است برعکس ، میتوان کاملا خلاقانه از این افسانه ها و داستانها در جوامع مختلف بهره برد . مثل زندگی روزمره یمان که از این متافورها که مخصوصا از شعر و ضرب المثل استفاده میکنیم ولی میخواهیم در اینجا به نکته ای حیاتی در بکارگیری مناسب از قدرت متافور را بپردازیم و آن چیزی نیست جز آگاه شدن از خاصیت و در اصل برنامه ریزی عمیق نهفته در آن که اسرار آمیز و اعجاب انگیز هستند . به چند مورد از آنها در اینجا اشاره میکنم :

۱-استفاده مثبت از متافور

۲-بکارگیری صحیح از اثربخشی تخصصی متافور

۳-تشخیص متافور نامطلوب ، جلوگیری از سواستفاده دیگران در مقابل خودمان و در نتیجه محافظت از ذهنمان در برابر آنها

۴-استفاده از برنامه ریزی ذهنی به طور غیرمستقیم ، جهت و معنا بخشیدن به روابط هوش روابط درون فردی و هوش روابط بین فردی و کسب مهارت برتر در قسمت های هوش هیجانی خود  (EQ)

۵-برقراری راه های ارتباطی متفاوت ، خاص با اطرافیانمان و در نتیجه ساختن مسیری جذاب برای هدفمندی هر چه مطلوبتر ما

یکی از برنامه ریزی و هدفسازی مجموعه طلوع ذهن این است که تا آنجایی که فرصت یاری دهد به معرفی بهترین و پرکاربردترین متافورهای زبان پارسی و همچنین متافورهای قوی و مناسب ملل مختلف بپردازد و از شما خواننده محترم نیز تقاضا داریم ما را این امر یاری بفرمایید و برای ما از انواع متافورهایی که برای زندگی شخصی شما ، دارای برنامه ریزی مثبت و منفی مهمی بوده در صفحه مجموعه طلوع ذهن بنویسید و تا در ارتقا رشد و موفقیت یکدیگر اثرگذار باشیم . پیشاپیش از همکاری شما عزیزان سپاسگزارم و دست تک تک شما بزرگواران را به گرمی میفشاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top