تصویر لودر

آشنایی با انیاگرام

انیاگرام چیست؟

یکی از دغدغه‌های انسان، نداشتن شناخت از خود است . حضور در هر فعالیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… مؤید این موضوع است . سابقه‏ اناگرام حدوداً به هشتصد سال قبل در منطقه شرقی ایران بر می¬گردد . بسیاری از اسناد مولوی را بزرگ این مکتب می‏دانند، اما در اینکه جورج گورجیف، عارف روسی در اواسط قرن بیستم آنرا بنیان گذاشت، شکی نیست . پس از او نیز شاگردانش؛ از جمله اسکار ایچازو، کلودیو نارانجو و هلن پالمر و… این مکتب را به شکل امروزی درآورده‏اند . اصطلاح انیاگرام ( اناگرام ) از واژه یونانی «ennea» به معنی «نُه» و «gramma» به معنای «گروه» تشکیل شده است . مکتبی که درواقع نُه گروه شخصیتی را برای انسان دسته‏ بندی می‌کند .

این نُه گروه همگی در یک دایره نشان داده می‌شوند؛ همگی به دور دایره‏ای واقع شده‏ و چون دایره رأس و قاعده ندارد، فاصله هر گروه تا مرکز دایره برابر است، و این یعنی هیچ گروهی ارجحیت کامل به دیگری ندارد . انتخاب اعداد نُه‏ گانه هم به دلیل این است که هر یک از آنها در جای خود مهم است و هیچ‏ یک برتر از دیگری نیست . هر گروه در یکی از این سه رفتار قرار دارد : سالم، متوسط و ناسالم.

پس اگر دو فرد تیپ شخصیتی یکسانی داشته باشند، اما یکی در مرحله‏ سالم و دیگری در مرحله‏ ناسالم باشد، می‌توانند تفاوتهای زیادی با هم داشته باشند . پس دوری از برچسب‏ زدن در تقسیم‏ بندی‏ها شرط اولیه‏ این مکتب است .

شخصیت نیز در این مکتب بیانگر آن ویژگیهای فردی‏ است که الگو های ثابت رفتاری را نشان می‌دهند . در واقع شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌تواند نقطه‏ آغازی در زندگی انسان باشد و در زمینه‏ ارتباطات مؤثر ، مکمل ان‏ ال‏ پی شود؛ یعنی میتوان با شناخت خصوصیات افراد دور و نزدیک و ایجاد ارتباط مؤثر با آنها از تکنیکهای شناختی بهره برد و فهمید که فرد دنیا را چطور ارزیابی می‏کند، مواقع فشارهای عصبی چگونه رفتار می‌کند و مواقع آرامش چطور، در نگرش و ارتباطاتش چگونه است و چه نقاط‏‏ قوت و ضعفی دارد، چگونه نقاط‏‏ قوت و ضعف را میتوان مدیریت کرد، چرا هر انسان آن‏ گونه که هست آفریده شده‏، هر تیپی چگونه عمل می‌کند، چگونه فکر می‌کند و چگونه باید فکرکند تا منجر به طی مسیر تکامل مادی و معنوی‏اش شود .

اما باید آگاه بود اناگرام ابزاری برای توجیه نقاط‏ ضعف شخصیتی نشود؛ یعنی نباید با آن مبارزه و جدل کرد، بلکه باید فرد را از تسلط کامل تیپ مربوط به خود بیرون آورد و آگاهانه به سوی یکپارچگی هدایت کند . درواقع با یادگیری این مکتب، که بر « مشاهده‏ درون » تأکید می‌کند، میتوان ویژگیهای خود و دیگران را بهتر شناخت و در ارتباطات و حتی ازدواج، بهترین مسیر را برای زندگی خود و دیگران انتخاب کرد تا پیوسته در طول زندگی احساس رضایت بیشتـری از خود و روابط خود داشته باشیم .

اناگرام، که با تقسیم‏ بندی نُه‏ گانه‏اش عملکرد افراد هر گروه را کاملاً ملموس می¬کند، کاربرد آن غیر از روان‏ شناختی، در علوم دیگر نیز چشمگیر است، مثل مدیریت و جامعه ‏شناسی؛ چنانچه می¬بینیم در سازمانها و شرکتهای بزرگ، گزینش و استخدام و جابه‏جایی نیروی انسانی براساس سازگاری تیپ شخصیتی فرد با شغل موردنظر انجام می‌گیرد که در واقع هیچ مکتبی به‏ جز اناگرام در این بخش، اینقدر قوی عمل نکرده است .

از کجا آمده ‏ام، آمدنم بهر چه بود / به کجا در سفرم، رفتن من بهر کجاست

گروه ۱ ( کمال‏ گرا ) : بااخلاق ، منظم ، اصلاح‏ طلب ، عصبانی، اصلاح‏ گر ، نکته‏ بین ، اهل قضاوت
گروه ۲ ( یاری‏ رسان ) : مهرطلب ، دلخور ، پر توقع ، لجباز ، مغرور ، تمایل به خودنمایی ، تسلی‏ بخش طردشدگان ، چاپلوس
گروه ۳ ( فرصت‏ طلب ) : حسود ، شهرت‏ طلب ، بازیگر ، رقابت‏ جو ، پول‏ پرست ، اعتماد به‏ نفس کاذب
گروه ۴ ( هنرمند ) : ، هنرطلب، منزوی، آسیب‏ پذیر احساسی، تیپ ظاهری خاص و متفاوت، اهل قهر و زود رنج
گروه ۵ ( فکور ) : محقق ، دوستدار دانش ، منزوی ، موذی و آب‏زیرکاه ، کم‏ ارتباط و کم‏ حرف ، کینه‏ جو
گروه ۶ ( شکاک ) : مسئولیت‏ پذیر ، ترسو ، محتاط ، منصف ، خواهان عدالت ‏، کارمند، کنترل‏گر، قانع، وابسته
گروه ۷ ( کنجکاو ) : خلاق ، شاد و پرانرژی ، بی‏ثبات و تنوع ‏طلب ، فراری از غم ، عملگرا ، اهل ریسک ، عجول ، شوخ
گروه ۸ ( جنگجو ) : خشمگین ، قاطع ، سلطه‏گر ، رهبر، قدرت‏ طلب، شجاع ، باهوش ، کنترل‏گر، متنفر از ضعف
گروه ۹ ( صلح‏ طلب ) : میانجی ، راحت‏ طلب ، تنبل ، چرب‏ زبان ، تأخیر در انجام کارها ، فرار از چیزهای جدید

داستانی کوتاه در خرید از بازار

برای خرید پارچه رفتم به بازار ! خب آنجا هم ارزان‏تر است، هم تنوع فوق‏ العاده‏ ای در انتخاب دارد . از محدودیت بدم می‏آید، همیشه می‏خواهم حق انتخابهای زیادی داشته باشم و از هرکدام که خوشم آمد انتخاب کنم . اینگونه برایم لذت‏بخش است و مرا عمیقاً راضی می‏کند .

این روزها کسی دیگر پارچه نمی¬خرد، هم به‏ خاطر اینکه دوختش سخت است و لباس حاضری مقرون‏ به‏ صرفه‏ تر است، هم رفت‏ و آمد هزینه‏ خیاطی برای آدم نمی‏صرفد ، مگر اینکه اندامت این اجازه را ندهد !

فکرکنم‌ پانزده سالی بود بازار نرفته بودم . من ‌این مدلی‏ام که وقتی می‏روم جاهای شلوغ‏، شوکه ‌می‏شوم از این‏ همه هیاهوی الکی ! مدام با خودم می‏گویم مردم کار و زندگی ندارند با بچه و زنبیل آمده‏اند اینجا ! بعد خودم با خودم زیرزیرکی می‏خندم و می‏گویم خودت هم الان یکی از همین آدم‏هایی‏ هااااا !

خلاصه تندتند نگاهی خریدارانه به قفسه‏ های پارچه و فروشنده انداختم و دلی انتخاب کردم بروم جلو و طاقه‏های پارچه را ورانداز کنم و دو دوتا چهارتا کنم که آیا می‏خورد به پارچه‏ ام یا نه . فروشنده‏ای گفت : خانم، دنبال چی هستید ؟ بگید تا کمکتون کنم . من هم که نمی‏خواستم به او بربخورد و ازطرفی سریع از مغازه‏اش بزنم بیرون، با شوخی گفتم : « تازه فهمیدم تو خرید پارچه هم مثل شوهرکردن سختگیرم » و خنده‏ کنان زدم بیرون .
برای خودم چرخ می‏زدم که فروشنده‏ای موقر دیدم و حس کردم در کارش وارد است و زود کارم را راه می‏اندازد. سلام کردم، پارچه‏ام را به او نشان دادم و گفتم مناسب آن پارچه‏ای ساده می‏خواهم که ترکیب کنم و بدوزم . فهمید دنبال پیشنهادی خاصم ! گفت : « ببین خانم، یه چیزی می‏خوام بهت بگم شاید کمتر فروشنده‏ای بهت گفته باشه، ولی دلم میگه این فوت‏ و فن‏ها را بهتون یاد بدم .

یه‏ سری پارچه ‏ها روهم سوار نمی‏شن؛ لیز می‏خورن یا لول میشن ! یه‏ سری‏ها جنسشون به‏ هم نمیاد؛ عینهو وصله میشن ! یه‏ سری‏ها فصلی‏ان؛ باید باهم تناسب داشته باشن ! یه‏ سری‏ها مجلسی‏ان، یه‏ سری‏ ها هم دم‏ دستیان . تضاد رنگها و هماهنگی اون‏ها هم خیلی مهمه ! مدل باید روی پارچه بشینه ! هر مدلی به هر پارچه‏ای نمی‏د یا هر مدلی به هر اندامی نمیاد !

پارچه‏ من مانتویی بود و او راهنمایی‏ام کرد که اصلاً با پارچه‏ دیگری ترکیبش نکنم؛ فقط رویش را تزئین کنم، مثلاً با یراق و ربان و… من هم حرفش به دلم نشست و با خودم فکر کردم که همین‏طور ساده بهتر جلوه می‏کند و زودتر به نتیجه می‏رسم. تازه قطعاً خودم هم می‏توانم بدوزمش و به سلیقه‏ خودم طرح بدهم. این شد که تصمیم گرفتم یک روز دیگر هم بیایم قسمت دیگری از بازار تا کارم راه‏ بیفتد…

آیا با دانش اناگرام می‌توانیم بر نقاط قوت و ضعف خود غلبه کنیم ؟

بله. دانش اناگرام تمام لایه­ های عمیق ­ترین لایه­ های ضمیر ناخودآگاه ما را مورد تجزیه و تحلیل قرار می­ دهد و با مشعلی که از تکنیک­ های شناختی به دست به ما می‌دهد، می­ توانیم خود را به بهترین نحو ساماندهی کنیم.

آیا تیپ های شخصیتی بر هم برتری دارند ؟

خیر. به همین جهت است که این تیپ ­های شخصیتی بر روی دایره قرار دارند و از اعداد برای نامگذاری آنها استفاده شده. هیچ تیپ‌شخصیتی بر دیگری برتری ندارد و بودن همه آنها ، برای تمامی اجتماعات ، خانواده و همچنین برای رشد فردی­ مان مفید است . 

آیا میتوانیم که شخصیتی خود را تغییر دهیم ؟

از همه ۹ تیپ ، به درصدهایی در وجود همه ما هست ولی یک تیپ به صورت قالب تر است و دو تیپ مسیرهای صعودی ما را به دنیای مادی و دنیایی معنوی نشان می­ دهد و می­توانیم با حرکت به سمت ویژگی لایه های سالم تیپ‌ها ، خود را به تعادل نزدیک‌تر کنیم . با یادگیری این دانش نجات­ بخش ، شما در خانواده ، محیط کار و … می­ت وانید به تعامل و شناخت فوق العاده ­ای نسبت به خود و دیگران برسید . 

آیا میتوانیم با دانش اناگرام از ترسها ، نگرانیها ، حساسیتها ، درگیری‌های درونی خودمان رها شویم ؟

بله . در این دانش فوق العاده که قدمتی حدود ۸۰۰ ساله دارد و از روی سبک مولانای بزرگوار جمع­ آوری شده است، می ­توانیم به نقطه عطف خوبی در شناخت و غلبه بر منفی­ های درونی­ مان برسیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top