تصویر لودر
مراقبت از عزت نفس در ان ال پی - انجمن طلوع ذهن - نرجس جمالی پناه

مراقبت از عزت نفس در ان ال پی

مراقبت از عزت نفس در ان ال پی

مراقبت از عزت نفس و مرزهای روان خود و دیگران در کسب انرزی متعادل و سالم و صد البته پیشگیری و جلوگیری از هدر رفتن آن برای قدم برداشتن در مسیر موفقیت و فتح قله های اهداف انسان بسیار تاثیرگذار است . حضور یک دیگری علاوه بر اتفاقات خوب و دوست داشتنی ، ممکن است چالش هایی را هم برای جسم و روان ما ایجاد کند ، خصوصا در ایام نوروز که میهمانی ها و حتی مسافرت می­ تواند احتمال وقوع این مسائل را دوچندان کند .

برای مواجه با چالش های ارتباطی و مراقبت از عزت نفس :

قدم اول آگاه شدن به اینکه چه چیزهایی تجاوز به مرز روان است در اینصورت به شنیدن و یا گفتن هر حرفی تن نمیدهید و آنجا که لازم است از خود دفاع مقتدرانه ای می­کنید چون عواقب بار منفی این موضوع را به خوبی می­دانید .

قدم دوم آگاهی به خشم های تولید شده و منشأ اصلی آنهاست که با شناسایی آنها میتوانید به مشاوره حرفه ای پناه ببرید تا با درمان بالینی حرفه ای ، شما را از این حال بد با انرژی منفی زیاد و کمش نجات دهد چراکه معمولا عدم آگاهی به منشأ آن باعث می شود که خشم ها را « جابه جا » کنیم ، زیرا خشم به خودی خود از بین نمی رود و معمولا هر فردی بنا بر ویژگی های شخصیتی خود با خشم هایش به شیوه های متفاوتی برخورد می نماید .

یکی از روش ها مکانیزم «جابه جایی» است . یعنی خشم تولید شده از منشأ اصلی را در جای دیگری تخلیه کنیم . وقتی در پروسه درمانی تخصصی و حرفه ای قرار می­گیریم این تخلیه همراه با درمان صورت می­گیرد طوریکه آن خشمهای حل شده ، بار منفی خودشان را از دست می­دهند و وقتی باز حرف از آن موارد به میان می­آید باعث برانگیختگی و هیجانات منفی شما نمی­گردد و شما با آرامش و امنیت به ادامه زندگی خود می­پردازید .

مثلا به دلیل تحقیر شدن توسط کارفرمای خود عصبانی و خشمگین هستید و آنرا روی همسر ، فرزند یا حتی خودتان تخلیه می کنید و یا هر بار در ذهن خودتان با آن مواجه می­شوید مثل همان لحظه که آن اتفاق تلخ اتفاق افتاد ، بهم میریزید و متاسفانه  انرژی روانی و جسمی زیادی سوخت می­کنید !!

متاسفانه معمولا افراد خشم هایشان را روی بی گناه ترین افراد که عزیزانشان هستند تخلیه می کنند زیرا مطمئن هستند  که از طرف آنها طرد نمی شوند ، خصوصا فرزندان بی دفاعشان . برخی افراد هم خشم ها را در خود فرو می بزند و به تخریب خود می پردازند . برای مثال :

* تحقیر و سرزنش بیشتر خود

* تخریب جسم مثل پرخوری یا رفتارهای خودآزارگرانه و یا تبدیل خشم به بیماریهای جسمانی مثل اضطراب ، بیماریهای تنی،  بیماریهای قلبی و عروقی و یا حتی در مواردی سرطان و اکثر بیماری های روان تنی مثل میگرن ، اگزما و …

* احساس گناه و عذاب وجدان و نالایق دانستن خود در جهت کسب ثروت ، موفقیت و حتی ناامیدانه کسب آرامش و امنیت !!!

پس مراقب مرزهای روان خود و دیگران باشیم و همینطور خشم های تولید شده به واسطه آن که تاثیر بسزایی روی عزت نفس ما دارد .

1 نظر در “مراقبت از عزت نفس در ان ال پی”

  1. مرسی و بله ما اولین کارمان باید کار کردن بر روی خود و افکارمان باشد .
    و نباید زیاد از دیگران توقع داشته باشیم . ما میتوانیم با رفتار و کردار و پندار خوب خود بر روی دیگران تاثیر گذار باشیم تا بخواهیم آنها را دعوت به انسان بودن کنیم .
    و اگر بتوانیم خشم و اتفاقات اطراف خود را در خود برسی کنیم تا قبل از اینکه با دیگری برخورد کنیم می توانیم موفق تر عمل کنیم

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top