تصویر لودر

دوره عزت نفس – خانه فرهنگ ماها

تاریخ : 

عزت نفس، قادر است نتیجه هر کاری را از صفر به ۱۰۰ یا بالعکس، تغییر دهد . تفاوت تجربه‌ از زندگی، «با عزت نفس» و «بدون عزت نفس»، از زمین تا آسمان است . نه فقط اهداف‌، بلکه مسیری که به سمت تحقق آن اهداف هدایت میگردد‌، به اندازه‌ عزت نفس و احساس لیاقت‌، می‌تواند آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر و امکان‌پذیرتر بشود . عزت نفس، ابعاد ظرف وجود را برای دریافت نعمت‌ها‌، مشخص می‌کند . به همین دلیل‌است که اینقدر بر ساختن عزت نفس تاکید میگردد و نقطه عطف تغییرات زندگی‌ را در هر برهه‌ای از پیشرفت‌ «دوباره بازبینی کردن و پرورش جنبه‌ای دیگر از عزت‌ نفس‌» می‌دانیم .

پس می‌توان با قاطعیت گفت همه موفقیت‌های شما روی پایه‌ای به نام عزت نفس چیده می‌شود . همانگونه که پی یک بنا‌، تعیین می‌کند که آن ساختمان تا چند طبقه پیش برود و چقدر توانایی مقابله با نیروهایی چون زلزله‌، طوفان و … را داشته باشد‌، عزت نفس هم تعیین کننده این است که تا چه حد می‌توانی از مرز محدودیت‌هایت فراتر بروی و چقدر تجاربت از نعمت‌هایی که خداوند مسخر انسان کرده را وسعت ببخشی .

بنابراین‌، فارغ از اینکه الان چه شرایط‌، امکانات یا حتی محدودیت‌هایی داریم که خواسته‌ها را غیر ممکن و دور از دسترس به نظر رسانده‌،  اگر تصمیم گرفته‌ایم تا انقلابی برای تغییر این شرایط و خلق شرایط دلخواه به راه اندازیم‌، این مسیر را از ساختن عزت نفس شروع یکنیم تا راه برای رشد و پیشرفت‌ به سمت کیفیت مورد نظر از زندگی‌، هموار شود .

اگر تعهدی غیر قابل مذاکره برای انجام تک تک تمرینات و زندگی به شیوه‌ آگاهی‌های این دوره در خود ایجاد نماییم‌، عزت نفسی و احساس لیاقتی در وجودمان شکل می‌گیرد و نتایجی وارد زندگی می‌شود که تمام ناکامی‌های تمام سالهای گذشته را جبران می‌کند . زیرا وقتی جهان چنین حدی از عزت نفس و احساس لیاقت را در تو ببیند، چاره‌ای ندارد جز‌، هدایت تو به مدار زندگی، در شرایط باکیفیت این یک قانون را، ندارد .

آدمها ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ هستند؛ ﺑﺎ ﻣﺪﺭﮎ، ﭘﻮﻝ، شغل، مقام، همسر و … اما ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺁﺩﻡ ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . خوشبختی یعنی احساس رضایت از هرچه داریم و هرچه هستیم . اعتماد به نفس واقعی هیچ گونه ارتباطی به آنچه در زندگی بیرونی شما اتفاق می‌افتد ندارد. اعتماد به نفس واقعی زاییده‌ی شغل شما نیست.اعتماد به نفس راستین نتیجه‌ باور قلبی و درونی شما به توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان است . این باور که هر کاری بخواهید، میتوانید انجام دهید .

اگر به دنبال جذابیت در رابطه هستی اصيل باش . اصیل بودن یعنی خودت را با احساسات و رفتارهای خودت بپذیری و همانطور بدون هیچ نقابی نشان دهی . مشکل اینجاست که چون خودمان را آنطور که هستیم قبول نداریم به جای اینکه چهارچوب های دلخواه خودمان را بشناسیم و در ریل آن حرکت کنیم، از رفتار دیگران تبعیت می کنیم و به تدریج کلاف سردرگمی می شویم که درست و غلط را تشخیص نمیدهد و از شخصیت و خواسته های خود دور شده است . کاغذ و قلمی بردارید، بیاندیشید که در زمینه های متفاوتی مثل اخلاقی، ارتباطی، شغلی، تحصیلی، تفریحات، سلامتی، رسیدگی به ظاهر، چه باشد که برای خودش جذاب و دوست داشتنی باشد و طبیعی است که در همین چهارچوب ها حرکت کند، فردی با علائق، سلایق و رفتارهای خودش را انتخاب خواهد کرد.

باید استعفا داد : از رابطه‌ای که ارزش شما حفظ نمیشود، جمعی که آدمهایش هم‌مسیر شما نیستند، گاهی از رشته‌ تحصیلی که برایش ساخته نشده اید، شغلی که قلبتان برایش نمیزند، خوبیِ زندگی این است که هرجا اشتباه بروید، میتوانید استعفا بدهید، گاهی باید استعفا بدهید تا با حالِ بهتری به زندگی ادامه بدهید .

زنده یاد خردمند بزرگ جناب آقای وین دایر میگوید : تو یک انسانی، زیبا باش . لباس خوب بپوش . ورزش کن . مواظب سلامتی جسم و روانت باش . هر سنی که داری خوب و زیبا بگرد . همیشه بوی عطر بده . مطالعه کن و آگاهی‌تو بالا ببر. خودت را به صرف قهوه ای یا چایی در يک خلوت دنج ميهمان کن و برای خودت گاهی هديه‌ای بخر . در حقیقت وقتی به خودت و روانت احترام میگذاری احساس سربلندی میکنى؛ آنوقت ديگر از تنهایی به ديگران پناه نمیبری و اگر قرار است انتخاب کنی کمتر به اشتباه اعتماد می کنی. يادت باشد: «برای انسان، عزت نفس غوغا ميکند»

جهانی پر از صلح و امنیت میسازیم . با ما باشید در انجمن طلوع ذهن تا با عزت نفس و هدفمندانه زندگی کنیم .

اصول عزت نفس سالم

1. زندگی آگاهانه : یعنی به واقعیت احترام بگذارید، بدون طفره رفتن و انکار. هنگام انجام هر کاری از آن آگاه باشید. سعی کنید بفهمید چه چیزهایی علایق، ارزش ها و اهداف شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هم از دنیای بیرونی و هم از دنیای درونی خود آگاه باشید.

2. پذیرش خویشتن : یعنی قبول این واقعیت که افکار، احساسات و اعمالتان متعلق به شماست، مهربانانه و محترمانه رفتار کردن با خودتان، حتی وقتی برخی احساسات یا تصمیم هایتان را تحسین نمی کنید یا از آن ها لذت نمی برید و نیز پرهیز از ماندن در ارتباطی طردکننده یا خصومت آمیز.

3. مسئولیت پذیری : یعنی درک کنید شما در انتخاب ها و اعمالتان مختارید و باید منبع نهایی احساس رضایت تان باشید. هیچ کس جز خودتان به شما خدمت نمی کند، کسی قرار نیست بیاید زندگی تان را برای شما سروسامان دهد، شما را خوشحال کند یا به شما عزت نفس بدهد.

4. ابراز وجود : یعنی به خواسته ها و نیازهایتان احترام بگذارید و شکل های مناسب ابراز آن ها را در واقعیت جستجو کنید. با خودتان در برخورد با دیگران با احترام و مناسب رفتار کنید. از کسی که هستید راضی باشید به دیگران اجازه دهید این واقعیت را ببینند و از باورها و ارزش ها و احساساتتان حمایت کنید.

5. زندگی هدفمند : یعنی برای تعیین اهدافتان، مسئولیت بپذیرید، اعمالی را انجام دهید که به شما اجازه می دهد آن ها را به دست آورید. خودتان را در مسیر موفقیت نگه دارید و در  جهت تکمیل اهداف خود حرکت کنید.

6. زندگی همراه با راستی و درستی : یعنی از اصولی رفتاری پیروی کنید که شما را در اقدام هایتان وفادار نگه دارد؛ ایجاد سازگاری و تجانس بین آنچه می دانید، آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید، به قول هایتان پایبند باشید، به تعهدات خود احترام بگذارید و به گفته های خود عمل کنید.

بعضی از صفتهایی که والدین ، آنها را ویژگی «بچه خوب» می دانند در واقع نشانه های افسردگی یا عزت نفس پایین هستند مانند انزوا، سکوت، گوشه گیری، ابراز وجود نکردن، بی علاقگی به ارتباط با جنس مخالف در نوجوانی، داشتن احساس گناه و عذاب وجدان شدید، بی علاقگی به ارتباط با همسالان، وابستگی زیاد به والدین و .‌.. آگاه باشید این نشانه ها، علائم افسردگی و پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس فرزند شماست .

بله  اهمال کاری با کمال گرایی بسیار همراه است اما تمایل شما در آن زمان به پُرکاری می تواند نشانه عزت نفس موقعیتی  و نوسانی شما باشد . گویی شما میخواهید با پُرکاری به خود حس عالی بودن را که در پی کمال گراییتان ایجاد میشود القا کنید، بنابراین این احتمال وجود دارد که برای رسیدن به حس عالی بودن و لذت نوک قله دنیا بودن را چشیدن، دست به زیاده کاری بزنید . از سوی  دیگر ممکن است شما واجد قانون کار سخت باشید و این پرکاری به دلیل  قاعده سخت و غیر قابل انعطاف در شما که محصول دوران کودکیتان هست ایجاد شده است . در هرحال بهتر  است به عزت نفس کلی و درونی خویش توجه کرده و قواعد خود را به چالش کشیده و آنها را منعطف  کنید زیرا همیشه نمیتوانید در نوک قله باشید.

  • بدون توهین، اظهار مخالفت کرد .
  • بدون تحقیر، ابراز وجود کرد .
  • بدون تخریب، جایگاه پیدا کرد .
  • بدون حسادت، به دست آورد .
  • بدون چاپلوسی، ارتقاء شغلی گرفت .
  • بدون چشم‌داشت، کمک کرد .
  • بدون عصبانیت، حرف زد .

بله همین‌طوره، میشه بدون آسیب به دیگران هم زندگی کرد . بیش‌تر ببخشید تا بیش‌تر دریافت کنید . بخشیدن، همواره تجربه‌ای جادویی برای بالا بردن ارتعاشات‌مان است اما شاید با خود فکر می‌کنید‌ من برای خودم هم به اندازه‌ کافی ندارم، چطور می‌توانم بیش‌تر ببخشم؟

اولین چیزی که باید درک کنید آن است که بخشیدن، همواره بخشیدن پول نیست، می‌توانید زمان ببخشید یا حمایت‌تان را ارزانی دهید اما وقتی بیش از آن‌چه در حرفه‌تان انتظار می‌رود می‌بخشید، به صورت خودکار بیش‌تر دریافت می‌کنید. وقتی بهترین خدمات‌تان را به مشتری ارائه می‌کنید، بیش‌تر عایدتان می‌شود. وقتی در شغل‌تان بیش‌تر می‌بخشید، موفقیت و فراوانی بیش‌تری از جانب آن دریافت می‌کنید.

نکته‌ مهم در اینجا، بخشیدن همراه با شادی، مثبت‌اندیشی و هدف خدمت‌گزاری است . فقط در صورتی بیش‌تر دریافت خواهید کرد که این موارد در کنار هم قرار بگیرند اما اگر به خاطر اجبار است که می‌بخشید و خوشحال نیستید، انتظار نداشته باشید چیز بیش‌تری دریافت کنید . تنها وقتی که بخشیدن برای شما تجربه‌ای لذت‌بخش باشد، صرف نظر از ماهیت چیزی که می‌بخشید، بیش‌تر دریافت خواهید کرد.

آخرین  باری که با آدمی مواجه شدی که در بحث قبول کرد اشتباه کرده چه کسی بود؟ اگر دقت کرده باشید معمولا  آدمها دوست دارند بر سر موضع خود بمانند . پذیرش اشتباه کار سختی هست ولی اگر درست و به موقع باشد میتواند بر میزان عزت نفستان بیافزاید . پذیرش محبت و همراهی دیگران نشانه عزت نفس خوب و جسارت ورزی در فرد است .

گفتن جمله”معذرت مي خوام” هم درست مثل جمله “دوستت دارم” اندازه و جايی دارد! از به زبان آوردنش نه خيلی اجتناب كنيد و نه بيش از حد استفاده كنيد! اگر  بيشتر از حد معمول، بابت كارهای نكرده عذر بخواهيم كاملا محسوس خودمان را به دست خودمان گناهكار كرده ايم! و اگر هم بابت كارهای خطايی كه كرده ايم عذر خواهی نكنيم، قطعا آدم های زيادی را در راه اين خودخواهی و غرور از دست مي دهيم! اشتباه از هركسی ممكن است سر بزند اما مهم اين است كه برای جبرانش چه كاری انجام دهيم! خيلی از اطرافيان ما تنها منتظر يك عذرخواهی از سوی ما هستند تا راه را برای برگشت مان بازكنند و دلشان صاف شود و با همين يك جمله ساده و استفاده به موقع از آن می شود هزاران رابطه را زنده كرد! پس از گفتنش هراس نداشته باشيد! چرا كه نگفتنش مي تواند ضررهای بيشتری را بار آورد!

وقتى كودكى از مادرش چيزى ميخواهد و او در جواب مى گويد: “صبر كن ، چقدر حرف ميزنى، بيست تا مهمان دارم” بچه در كودكى بتدريج به اين نتيجه ميرسد كه من وقتی محتاج هستم و به چيزى نياز دارم بد و فرد مورد تنفر هستم. نتيجه اين مي شود؛ مثل بسيارى از ما که خجالت ميكشيم جلوى مردم غذا بخوريم ، خجالت ميكشيم جلوى مردم بخوابيم و استراحت بكنيم، خجالت ميكشيم برويم تو يك خانه ايى و بگوييم كه ما ميخواهيم دستشويى برويم و حتی يك بازى در مى آوريم كه ما اصلا دستشويى نميرويم و غذا هم نميخوريم. براى آنكه در كودكى پيامى گرفته ايم كه؛ “وقتی كه تو محتاجى تو بدى و فرد مورد تنفرى هستی” . به یاد داشته باشیم مهمتر از مهمان، مهمتر از دوستانمان، فرزند ماست . آیا شما فرزندان خود را دوست دارید؟ به آنها گفته اید که دوستت دارم؟

اگر می‌خواهید فرزندتان به شما توهین نکند، باید شما نیز به او توهین نکنید و به او احترام بگذارید . والدین باید با کودکانشان همانند یک شخص و دوست واقعی برخورد کنند، هنگامیکه می‌خواهید خطا و اشتباهی را تذکر دهید، سعی کنید با نرمی و لطافت بیان این کار را انجام دهید چرا که در اینصورت، حرف شما تاثیر بیشتری خواهد داشت . در حضور دیگران هرگز کودک خود را در مورد سرزنش و توبیخ قرار ندهید چرا که تأثیرات عمیق منفی روی روحیه کودک خواهد داشت و عزت نفس او را محدود می‌سازد .

پذیرش «عذرخواهی» : سختگیری زیاد در پذیرفتن عذرخواهی همسر، می‌تواند موجب شود که او کمتر برای عذرخواهی پیش‌قدم شود. توقع نداشته باشید که همسرتان با الفاظ خاص و مورد نظر شما عذرخواهی کند. گاهی حتی برخی رفتارها، نشان‌دهنده و چراغ سبزی به معنای عذرخواهی است. پس سریع عذر زبانی و یا رفتاری همسر را بپذیرید و واقعاً او را ببخشید. گاهی دیر پذیرفتن عذر همسر، زمینه ایجاد کینه، سوءظن و سردی روابط می‌گردد. مواظب باشید در پذیرش عذرخواهی، منّت نگذارید و حفظ عزّت همسرتان را در نظر بگیرید.

جملات تاکیدی برای تقویت عزت نفس :

۱. خداروشکر که من انسان ارزشمندی هستم.

۲. من باور دارم که عزت نفس و اعتماد به نفس فوق العاده بالایی دارم.

۳. من همواره انسان زیبارو و زیبااندیشی هستم و همیشه روی مثبت دیگران را به سمت خودم جذب میکنم.

۴. من باور دارم که توی هر چیزی فوق العاده هستم.

۵. من انسان دوست داشتنی و جذابی هست.

۶. من خودم را بسیار زیاد دوست دارم.

۷. لیاقت من، ارزش من و علاقه ی من چیزی نیست که کم بشه ( بلکه – با صدای بلند ) هر روز و هر روز ارزشمندتر میشوم و علاقه‌ی خالصم به خودم و خدای خودم بیشتر وبیشتر می شود.

من همواره لیاقت «بهترین ها» را دارم چرا که بنده خوب خدا هستم و همین که پا به این دنیای مادی زیبا گذاشتم که پر از ثروت و فراوانیست، همین دلیلی برای همیشه لیاقت بهترین ها بودنم هست و البته که اشرف مخلوقات بر زمین هستم خداوند بزرگ مرا آفرید و به خود، “احسن الخالقین”گفت خدایی که مالک و فرمانروای قدرتمند و ثروت جهان و جهانیان است. ( با این باور و جمله ها میگیم که چقدر ما بزرگیم و البته ارزشمند )

۸. من همینجوری که هستم همینجوری با همین چهره ی زیبایم، بدن خوش انداممم و هر ویژگی ارزشمند مثبت دیگرم خودم را عاشقانه دوست دارم و دیگران را همانجور که هستند دوست دارم.

۹. من انسان قدرتمندی هستم کافیه یک چیز را از خداوند درخواست کنم خدای بخشنده و مهربان، جهان و کائنات دست به دست هم میدهند تا مرا در بهترین زمن و مکان به خواسته ی مقدسم برسانند و از این کار خوشحال تر میشوند همانند خودم.

۱۰. من در هر کاری بینظیر هستم.

۱۱. من همچون الماس، گران بها ترین عنصر جهان، ارزشمندم هر سلولم، هر کلامی که از زبانم جاری میشه، هر کلمه ای مقدسی که مینویسم هر نگاهی که میکنم هر کمکی که میکنم برای شادتر زندگی کردن خودم که باعث کمک به دنیای بهتری میشود، همچون الماس ارزشمند و گران بها هستم.

۱۲. من دنبال تایید دیگران تحسین دیگران نیستم و خداوند همواره به من محبت میکند و به من افتخار میکند و قدم به قدم مسیرم را برایم روشن میکند. او برای من کافیست.

۱۳. خداروشکر که من انسان فوق العاده خلاقی هستم.

۱۴. من همیشه اولین و برترین در هر کاری هستم .

۱۵. من تو هر کاری که وارد شوم به بهترین شکل انجامش میدهم.

۱۶. من باور دارم انسان بسیار تاثیرگذاری هستم و یک الگوی خوب برای انسان ها، من همیشه در بالاترین سطح یعنی سطح الهام بخشی بازی میکنم. (?کتاب تولد یک ثروتمند – راجر همیلتون )

۱۷. خداروشکر که من میتونم به تک تک اهداف پیش رویم برسم همانند اهداف مقدس گذشته ام.

۱۸. من همواره احساس پاکی میکنم و باور دارم که من هستم که خالق ۱۰۰% شرایط تک تک لحظات و شرایط زندگی زیبا، شرافت مندانه و ثروتمندم هستم.

۱۹. من انسانی هستم که فوق العاده شاد هستم و شادی را در درون خودم جستجو میکنم و نه در بیرون از خودم. نه در شرایط خاصی و نه در آدم خاصی، شادی واقعی را فقط در درونم می یابم.

۲۰. من همواره طبق اصول و چهارچوب زندگی با ارزشم پیش میروم و زندگی میکنم و همواره  خودم و دیگران به این اصول ارزش و احترام ویژه ای قائل هستیم.

۲۱. خداروشکر که من از عهده ی هر مسئله ای برمی آیم و راه حل هر مسئله ای در درون همان مسئله می جویم.

۲۲. من از صحبت کردن و توجه کردن به زیبایی هاو قانون لذت میبرم و خداروشکر که به راحتی می توانم در هر جمعی صحبت کنم و به راحتی نظرم را بیان کنم.

۲۳. من براحتی هر در خواستی که داشته باشم را بیان میکنم من ثروتمند هستم و لایق هم صحبتی با خداوند هستم، لایق دوستی با بهترین، ثروتمندترین، زیباروترین و زیبااندیش ترین انسان های روی کره زمین هستم. و همواره بهترین ها را در هرجایی به سویم جذب میکنم.

۲۴. خداروشکر که همیشه در صلح هستم با خودم. ذهن و روح مقدس من در تعادل و هماهنگی کامل باهم هستند.

۲۵. من همواره خواسته های خود را رها میکنم و خوشحالم که همیشه در بهترین زمان و مکان به خواسته ام میرسم.

خدایا عاشقانه ازت بینهایت سپاسگزارم .

راه هایی برای افزایش عزت نفس کودکان :

۱- گاه و بیگاه ببوسش و بغلش کن . بزار حس کنه خودش ارزشمند و دوست داشتنیه، نه کارها و دستاوردهاش.

۲- تاکید کن که میتونه انجامش بده (القای بینش). میتونه هایی که از تو می شنونه، سپری در برابر تو نمیتونی های بزرگسالیه.

۳-تا جاییکه میتونی مقایسه اش نكن. باطن زندگی بچه خودت رو با ظاهر زندگی بچه دیگری مقایسه نکن. هيچکس از عاقبت کار خبردار نیست.

۴- به حرفاش توجه کن. بزار حس کنه که وجود داره و شنیده میشه.

۵- اشتباهاتش رو راحت ببخش. پناهگاه امنی باش که میتونه راحت تجربیات و خطاهاش رو بیان کنه.

۶- از تهدید و تنبيه فاصله بگیر (فلان نکنی وای بحالت). در کوتاه مدت موثر و در بلند مدت شدیدا مخربه.

۷- باهاش بازی کن، کارتن ببین و باهم كيف كنید. الان که وقتشه انجام بده، با افزایش سن مشغله ها هم بیشتر میشه.

۸- و در نهایت؛ لطفا لطفا همسر همراهی باشید و از دو یا چند تربيته کردن بچه فاصله بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top